-

Testy a recenze - Peugeot RCZ

08.04.2010 | VOILA, LE TT - Peugeot RCZ

Peugeot RCZ

Nové kupé Peugeot RCZ začalo svůj život jako pick-up. Od té doby uplynul spousta času. Tolik, aby to mohlo znepokojit Audi, říká Steve Cropley.

Nejpozoruhodnějším faktem na neobyčejném novém kupé Peugeot RCZ není to, že je prvním autem se lvem ve znaku, které jakožto celek značně převyšuje předpokládaný výsledek pouhého složení dílů, z nichž bylo postaveno. Je jím skutečnost, že vzniklo jako pick-up. V roce 2007, ještě než byla recese pouhou výstrahou, se designéři Peugeotu rozhodli vytvořit „emocionální"' koncept pro frankfurtský autosalon. Ten tvrdě zatlačil na hranice konvenčního vkusu tradičních zákazníků značky.¨Přitom využíval koncernovou PSA platformu 2, motory a díly známé z Peugeotu 308, Citroenu C4 i dalších.

Podle vyprávění vedoucího projektu RCZ Pierra Bigota bylo jednou z raných myšlenek postavit sportovního křížence kupé a pick-upu. Auto s nízkou střechou, kabinou posunutou dopředu a menším nákladovým prostorem s vysokými boky za ní. Ale již v raných fázích skicování, když byla definována vysoká záď s masivními zadními „kyčlemi", začalo být jasné, že pokud ji přikryjete elegantní střechou ve stylu fastbacku nebo závodními auty inspirovanou střechou řidiče se dvěma „bublinami", dostanete výjimečné kupé 2+2. Podle jeho slov čerstvé galské krásy. „Koncept RCZ jsme navrhli a postavili během šesti měsíců," říká Bigot, „a jak se blížil termín dokončení, začali jsme si uvědomovat, že máme v rukou něco speciálního. Takže jsme se rozhodli vyrobit funkční prototyp." Automobilka na autosalonu také provedla speciální výzkum. Jeho pozitivní výsledek spolu s entuziasmem tisku a široké veřejnosti přesvědčily šéfy společnosti k tomu, aby v prvních měsících roku 2008 dali -» «- projektu oficiálně zelenou. S tím, že vývojovému týmu naplánovali dva roky pro dokončení vozu místo obvyklých tří let. „Když spatřili jeho potenciál," říká Bigot, „nechtělo se jim čekat..." Spěch může být evidentní již ze jména RCZ. Toto je první Peugeot po dlouhých letech, který opustil pojmenování podle číselného systému typu „něco-nula-něco". S blížícím se nástupcem modelu 308 a již nepoužitelnou číslicí 309, kterou nosil Peugeot, jenž vyšel z módy počátkem devadesátých let, plánovala automobilka řešení pojmenovávání svých příštích modelů až do budoucna. Na sestavení rámcové strategie pro jméno tohoto kupé zkrátka nebyl čas. Název se tedy zachoval ten původní, stejně jako linie kupé.

Písmeny „RC" Peugeot ve Francii označuje své vysokovýkonné verze a koncové „Z" bylo dodáno, protože prostě znělo dobře.

Podle Peugeotu je toto auto, které bude v poměrně nízkém objemu 17 000 kusů ročně vyrábět rakouská firma Magna Steyr, prvním z několika různých speciálních modelů, jež mají značce dodat lesk. Možná že nedávno představený a taktéž velmi obdivovaný sportovní roadster SRÍ bude dalším z nich.
Při prohlížení hotového RCZ poprvé v odpovídajícím prostředí - u hotelu navrženém Frankem Gehrym několik mil od architektova známého Guggenheimova muzea v Bilbau - jsem snadno našel inspiraci, o které mluvil Bigot.

Základní tvary nepřekvapí, viděli jsme je již na konceptu. Ale vedle obyčejných aut vypadá prostě exoticky. Možná protože to tak má být nebo aby obhájilo svoji cenovku, která by se měla pohybovat kolem sedmi set tisíc korun. Přidřepnuté malé GT s komplexními liniemi, vyvážené, originální a současně logické. Kdosi poblíž vhodně zaparkoval Audi TT a toto srovnání pro německé auto příznivé nebylo.

Uvnitř už RCZ není tak speciální - ovšem v dobrém slova smyslu. Kdyby nemělo být efektivní ve smyslu výrobních nákladů, nikdy by nebylo postaveno (to samé platí i pro Audi TT a Volkswagen Scirocco). Celková délka RCZ (4,3 metru) se jen o několik milimetrů liší od pětidveřového hatchbacku 308, který poskytl podlahovou plošinu a díly podvozku (vpředu zavěšení MacPherson, torzní příčku vzadu), což je evidentní také z identického rozvoru 2,6 metru. Zadní sedadla 308 poskytují slušný prostor, RCZ ale nabízí jen dvě místa pro občasný převoz dětí či menších dospělých. To protože je o 14 centimetrů nižší. Také má širší rozchody kol (o 44 milimetrů vpředu a 63 mm vzadu) a podvozek o 4 centimetry níže než 308. Audi TT má kratší délku i rozvor, ale shodnou výšku.

Aby Peugeot RCZ vyhověl svému sportovnímu střihu, nabízí tři relativně silné a vyspělé motory: dvě verze turbodmychadlem přeplňované šestnáctistovky s přímým vstřikováním o výkonech 156 nebo 200 koní či dvoulitrový turbodiesel produkující 163 koňských sil a maximální točivý moment 340 newtonmetrů při 2000 otáčkách, který snadno zastíní 275 Nm špičkového benzínového motoru při 1700 ot./min.

Čtyřválec 1.6 turbo je výsledkem spolupráce s BMW, ale inženýři Peugeotu tvrdí, že jeho silnější dvousetkoňovou verzi vyvinuli sami. Ta unikátně kombinuje dvourotorové turbodmychadlo s proměnným časováním a zdvihem ventilů. Když se dostanete za její volant, snadno zapomenete na fakt, že je to jen šestnáctistovka.

Na výběr bude ze dvou specifikací: Sport a honosnější GT. Obě půjdou objednat s jakýmkoli motorem a několika málo dalšími opcemi, barvami či kombinacemi - nejnápadnější z nich budou různé kovové střešní oblouky a 18palcová či 19palcová kola.

Peugeot 3008Hlavní funkcí slabšího benzínového motoru je ve skutečnosti spolupracovat se šestistupňovou automatickou převodovkou (s manuálem bude také v prodeji). Další dva agregáty nabízejí výkony, které lépe sedí ke tvarům a charakteru RCZ, ale svou sílu přenesou pouze přes šestistupňovou manuální převodovku. My jsme testovali nejrychlejší model, se kterým dostanete standardní devatenáctipalcová kola, zkrutný stabilizátor k udržení geometrie přední nápravy při extrémním brždění nebo akceleraci a také o něco kratší řadicí páku pro zrychlení změny převodových stupňů.

Interiér RCZ je dobře sestavený a komfortní, ale chybí mu inspirace exteriéru. Dva hlavní ciferníky a další dvojice malých budíků jsou seskupeny pod obloukem, nápadná středová konzola s poslední generaci přepínačů Peugeotu má logické uspořádání i atraktivní lesklý povrch a za příplatek dostanete výsuvný displej navigace. Sedačky, zvláště ty kožené, co získáte s vrcholnou výbavou GT, jsou přitažlivé, hluboké a mají výraznou podporu boků. Vypadají jako ideální do rychlého auta tohoto typu a také tak fungují.

Další ctností interiéru je velkorysý prostor pro přední pasažéry a snadné nastupování velkými dveřmi. Peugeot vyzdvihuje celkovou praktičnost RCZ a myslí při tom na působivý kufr, jehož objem se -» «- prakticky zdvojnásobí, když složíte zadní sedačky. Již méně působivé jsou extrémně silné přední sloupky a poněkud utiskující potah stropu v některých verzích.

Řízení RCZ se zdá být zábavné. Představte si bryskní moderní hot hatch s tuhou karoserií, spoustou přilnavosti (naše auto mělo devatenáctipalcová kola s pneumatikami 235/40) a čistým, neutrálním chováním. Snižte jej o čtyři centimetry a přidejte posaz jako ve sportovním autě. Dodejte lehké, přesné řízení, silné brzdy a máte RCZ. Předvídatelné, stabilní, a když na něj zatlačíte, dostane se vždy do nedotáčivosti. Ale ne veliké.

Také se nepatrně více naklání než němečtí rivalové, ukazuje fakt, že tuhost pružin je na měkčí straně oné sportovnosti, přičemž nechává prostor pro nečekaně poddajnou jízdu. RCZ můžete řídit takřka všude s důvěrou a překvapivou rychlostí.

Naše THP200 působila energicky, i když ne přímo brutálně rychle. Motor má na svůj malý objem úžasně široké spektrum síly, obdivuhodně a s minimální prodlevou zatahuje od zhruba 2200 otáček, nabírá sílu, když minete 4500 otáček, na cestě ke špičce v 6500 a omezovači o dvě stovky dále. Akci doprovází uspokojivé sportovní mňoukání. Stejně jako v Jaguáru XK je i tady vibrační membrána, která sbírá a ladí indukce motoru a posílá je do kabiny, aby se pasažéři cítili sportovněji bez obtěžování okolí. Také to funguje. Akceleraci přidá říz, ale neobtěžuje žádným hlukem navíc při klidné jízdě. Bylo to dobré, ale možná také trochu rušivé. Kdyby to bylo rádio, o dvacet procent jej ztlumím. Ale nápad k tomuhle autu přesně sedí.

Nicméně, v porovnání s ostatními peugeoty je 1421 kilogramů vážící RCZ docela těžké. A hmotnost má vliv na výkony. Zrychlení na 100 km/h za 7,5 sekundy ukazuje, že má ochotný motor co dělat s pořádným kusem stroje, přestože maximální rychlost 237 km/h reflektuje malou přední část auta. Zád má malý stabilizační spoiler, který se vysouvá do dvou poloh, podle rychlosti. Ptal jsem se, jestli je to marketingová záležitost, ale inženýři Peugeotu mě ujistili, že kdyby mohli tuto věc přidávající hmotnost i náklady sundat, neudělali by to.

Pokud to shrnu, Peugeot RCZ je skvělé malé zábavné auto. Stabilní a dostatečně přizpůsobivé na to, aby se mohlo vyrovnat se vší tou širokou škálou různých stavů britských nebo českých silnic, rychlé a dost přesné na to, abyste si v něm užili každý kilometr. Abychom si byli s verdiktem jistí, budeme muset vyzkoušet obě rychlé verze. Možná že diesel s delšími převody a celkově pohodovější náturou bude lepší na projížďky jižní Francií, čímž se dostávám do duchovního domova RCZ. Naštěstí si tento Peugeot budete moci koupit již toto léto (i u nás). Ceny by se neměly moc lišit od těch německých, které se pohybují mezi v přepočtu asi 670 000 a 820 000 Kč za plně vybavené GT THP200. Osobně bych si vybral silnější benzín. O jeho otáčky a extra sílu by byla škoda přijít. Kromě řidičských kvalit je na RCZ opravdu úžasná, a vždy bude, jedna věc - jeho nápadité tvary. K záležitosti vlastnictví přidává jistou exotiku. Už jsem viděl, jak krása tohoto auta vyvolala v očích pozorovatelů čistou touhu. V této cenové třídě extrémně vzácnou. Fakt, že ostatní schopnosti auta jako komfort, výkon a praktičnost nezaostávají, stačí k tomu, aby se Peugeot RCZ stal opravdu znamenitým autem.
 

8.4.2010 | datum
Autocar | zdroj
40 | strana
Stan Papior | autor
www.federalcars.cz

 

Pobočka PEUGEOT PRAHA Pobočka TOYOTA LIBEREC Pobočka PEUGEOT LIBEREC