-

Testy a recenze - Peugeot 308

14.11.2008 | TOULAVÝ LEV - Peugeot 308 SW

Prostor a komfort oceníte nejvíce na dlouhých cestách. Z Prahy do Berlína to nějaký ten kus přece jenom je. Volant Peugeotu 308 SW je proto vítaným společníkem.


Kdyby designér Peugeotu 308 SW nenavrhoval auta, určitě by pracoval v nějakém bytovém studiu. Kabina třistaosmičky totiž na pasažéry funguje jako útulný pokojíček. Jen tak se rozvalí v pohodlných sedačkách a pozorují rychle ubíhající krajinu tam za oknem. Nebo se dívají na nebe, rozlehlá panoramatická střecha k tomu doslova vybízí. A kdo neřídí, může i spát. Dieselová šestnáctistovka není jenom pružná a silná, ale také neobyčejně tichá. Vlastně není slyšet skoro vůbec. Přesto pracuje ve vysokém tempu a pomáhá elegantnímu kombíku rychle polykat jeden kilometr za druhým. Kdo by hledal lepšího společníka na dlouhé trasy?

NOČNÍ EXPRES PRAHA-BERLÍN
Tma zaručuje volnou cestu

Můžete mít sebelepší auto, ale proti dopravní zácpě vám nepomůže nic. Směrem na Německo jsou bohužel takřka všechny české cesty tímto rizikem ohroženy, takže jestli chcete někam dorazit včas a bez komplikací, je lepší vyrazit na noc. To je ten hlavní důvod, proč hodinky ukazují dvě hodiny ráno, když 308 naložená fotografickým nářadím opouští české hlavní město a po dálnici D8 míří nahoru k severním hranicím s Německem. Ony už to vlastně žádné hranice nejsou, většina Čechů je tak ale bude ještě dlouho vnímat. Cíl cesty je jasný - za prvé dojet do německé metropole a tam vyzkoušet a nafotit jedno zajímavé auto pro další vydání našeho čtrnáctideníku. Neméně důležitý úkol je poznat blíže chování 308 na dlouhé trase. Šedesátilitrová nádrž Peugeotu je skoro plná. Bude to stačit na cestu tam? Za necelé dvě hodinky jsme v Drážďanech a ubyla sotva čtvrtka. Je tedy jasné, že při průměrné spotřebě kolem šesti litrů by nádrž Peugeotu 308 SW mohla bez problémů vystačit na cestu tam a potom i na cestu zpět do Čech. Z polovic obsazený Peugeot 308 SW nakonec na jednu nádrž ujel takřka 700 km. Palubní počítač přitom ukázal dlouhodobou spotřebu 6,7 l/100 km. To je přesně ten důvod, proč si zákazníci kombí ků pořizují diesely. Příznivé náklady a velký dojezd jsou zkrátka praktickou kombinací.

VÍTEJTE V ÚTULNÉM KLUBU
Pohodu umocňuje kůže

Velký dojezd, velký kufr, dostatek prostoru pro posádku... Co ještě by mělo mít v arzenálu auto na dlouhé cesty? Jednoznačně pohodlná sedadla. Francouzská auta byla vždy pověstná díky svým až příliš měkkým sedačkám, které jsou sice pohodlné, ale po čase v nich začala bolet záda. Dnešní noví Francouzi, a Peugeot není výjimkou, sedačky výrazně přitvrdili, ale tak, že mají stále své neopakovatelné kouzlo pohodlí. Nově ovšem nabízejí také dostatečnou boční oporu těla a také schopnost nerozlámat posádce záda. Naše auto bylo v rámci nejvyšší výbavy Premium Pack vybaveno i sedačkami s koženým čalouněním. Příjemná věc, ale typický zákazník 308 SW stejně raději sáhne po standardním látkovém čalounění, které dokáže svou funkci zajištění komfortu plnit stejně dobře. Konstruktérům se také podařilo, postavit kabinu 308 tak, že optimální posaz za volantem si najde takřka každý. Volant je dvouose seřiditelný a nechybí ani možnost nastavovat bederní opěrku. Přístrojová deska je navíc vyrobena z velmi kvalitního měkčeného plastu, má příjemnou povrchovou strukturu a vůbec celý panel před řidičem i spolujezdcem má hezký tvar, takže uvnitř se každý z pasažérů cítí dobře. Peugeot 308 SW je namířen proti konkurentům, jako jsou Škoda Octavia combi, Ford Focus Kombi nebo Kia Ceed SW, a podle našeho názoru nad nimi kraluje, právě co se týká designu interiéru.

OSOBNÍ, ALE I NÁKLADNÍ PŘEPRAVA
Dobře přístupný a objemný kufr

Peugeot 308 SW nabízí dobře přístupný a prostorný kufr. Pro čistě prakticky založeného zákazníka má tato jedna věta zcela zásadní význam. Za příplatek osmnácti tisíc je dozadu do kufru možné namontovat ještě třetí řadu sedadel a získat tak dvě místa navíc. To je ale opravdu nouzové řešení a mnohem rozumnější je používat 308 SW jako pětimístné auto s velkým kufrem. Peugeot 308 SW zkrátka skrývá v karoserii kombíku variabilitu velkoprostorových aut. Základní velikost kufru v případě 308 SW činí 573 litrů (Octavia combi nabízí 580 litrů). Po sklopení zadních sedadel se situace obrací a Peugeot nabídne o 116 litrů více (1736 vs. 1620). Navíc u 308 SW jdou jednoduše sklopit sedadla nebo je dokonce můžete během okamžiku zcela vyjmout a vyndat ven z vozidla. Tohle žádný z blízkých konkurentů nenabízí a tím si u nás Peugeot 308 získává další body, i když na cestě do Berlína jsme to nevy užili. Pro notorické stěhovače máme ovšem ještě jednu dobrou zprávu, a sice že Peugeot 308 SW má nízko položenou nakládací hranu, což výrazně usnadňuje nakládku a vykládku velkých těžkých předmětů.

VZPOMÍNKY NA NEDÁVNOU MINULOST
Časy se mění

Východní část země i dlouho po sjednocení Německa dokázala jenom těžko zamaskovat svou komunistickou minulost. Co se ale týká infrastruktury, je na tom dnes takřka celé Německo stejně. To znamená, že už od hranic Peugeot 308 SW sviští po krásné hladké dálnici. Mimochodem, hladký chod má i šestistupňová převodovka našeho Peugeotu. A to přitom právě Peugeot v minulosti patřil kvůli svému gumovému a nepřesnému řazení na chvost. Jak je vidět, časy se mění. Řazení stále ještě není tak přesné a hladké jako například u Fordu nebo Škody, přesto si Francouzi zaslouží velkou pochvalu. Dobré je také zpřevodování. Jednotlivé stupně na sebe dobře navazují a šestka, která je pro francouzský kombík další novinkou, je stavěná vyloženě na dálniční provoz. Plyn je sešIápnutý zhruba do třetiny své dráhy, motor točí lehce pod tři tisíce a auto svižně uhání stotřicítkou
vpřed. Podvozek a motor ovšem nevyvede z míry ani rychlost nad 180 km/h. Ideální tempo je ale 150... Naše cesta do Německa sice vedla většinou po dálnici, v okolí Berlína jsme se ale přece jenom podívali i na běžné silnice. A právě v zatáčkách jsme si znovu uvědomili, že špatné stránky z minulosti Peugeotu jsou nenávratně pryč. Jízdní vlastnosti nejsou zdaleka typicky francouzské. O čem je řeč? Žádné přehnaně houpavé auto, ale jistý podvozek, který se překvapivě nadšeně a ochotně vrhá i do ostřejších zatáček. Ne, není to auto, se kterým byste se o víkendu jeli jen tak projet na oblíbenou silnici. Ale chce to po něm někdo? Na to jsou na trhu jiná auta, kdo takové chce, najde odpověď i v nabídce Peugeotu. Na druhou stranu ale při jízdě dokáže díky nečekaně velké obratnosti dobře maskovat svou skutečnou velikost. Peugeot se tak na poli jízdních vlastností hodně přiblížil zavedené německé konkurenci. Věřil by této větě někdo z nás před třemi lety? Asi těžko. O to větší potlesk si konstruktéři Peugeotu zaslouží.

KONEČNĚ V CÍLI CESTY
Poučný den

Naše německá cesta byla z těch „na otočku“. I den za volantem Peugeotu 308 SW ale stačil k tomu, abychom dobře poznali silné i slabé články této francouzské novinky. Po pravdě, moc slabých stránek tohle auto nemá a ve srovnání se svým předchůdcem 307 SW se třistaosmička zlepšila ve všech směrech. VedIe velké dávky praktičnosti totiž nabírá i nečekaně dobré jízdní vlastnosti. To všechno je navíc zabaleno do přitažlivého designu jak exteriéru, tak i kvalitně postaveného a chytře vymyšleného interiéru. Prodejce a vlastně i novinář se vám může snažit namluvit, co chce, ale to, že ani po šesti stech kilometrech strávených za volantem Peugeotu 308 nebolela nikoho z posádky záda, je nejlepší vyzkoušet si sám. A potom jsou tu ještě všechny ty drobné detaily, kterými si Peugeot snaží získat náskok před konkurencí. Bez příplat-kové skleněné panoramatické střechy se dá žít, ale vyjímatelná sedadla jsou skutečně užitečným prvkem. A právě pro někoho mohou být rozhodujícím argumentem při výběru. Tak nebo tak, Peugeot 308 SW by podle nás vedle role rodinného auta zvládl i úkoly firemního dopravního prostředku. Už jenom vůli tomu, jak hustou servisní síť francouzská automobilka nabízí. Peugeot 308 SW bojuje v segmentu, kde je rok od roku tvrdší konkurence. Kvalitu a spolehlivost už zákazník považuje za samozřejmost. Je proto potřeba zaujmout vzhledem a to se třistaosmičce daří. Kdo se dostane k testovací jízdě, bude určitě stejně jako my překvapen tichým motorem i uvolněnou atmosférou. To jsou věci, které oceníte především při cestování na dlouhé trasy. Přesně jako my. Po několika hodinách strávených na palubě 308 SW nám vlastně ani nepřišlo, že bychom za jeden den zvládli tak velkou porci kilometrů. A už vůbec se nám nechtělo věřit údajům palubního počítače. Ten ale nakonec jen potvrdil, že motor 1.6 Hdi usrkává naftu z nádrže Peugeotu 308 doslova hlemýždím tempem a že díky tomu lze s tímto autem přejet Evropu s několika tisíci v kapse. A jak rychle! Jenom nesmíte po cestě potkat dopravní zácpu.

14. 11. 2008 | datum
Autohit | zdroj
Reportáž - Na cestě s Peugeotem 308 SW | rubrika
16 | strana
 www.federalcars.cz
Pobočka PEUGEOT PRAHA Pobočka TOYOTA LIBEREC Pobočka PEUGEOT LIBEREC